Herflipárbaj "halott" hangok
nélkül
Eltelt ismét egy hónap, és a februári Tour/ Mix Workshop sztárvendége Szabó Tamás és Ferenczi György volt. Ők ketten napjaink zenei életének olyan meghatározó személyiségei, akik a szájharmonikázásról valóban mindent tudnak.
Technikai felkészültségüket mindketten más-más zenei műfaj keretein belül érvényesítik. Szabó Tamás a klasszikus, ún. "gyapotföldes" bluest míg Ferenczi Gyuri a funky és a soul zenei jegyeit magán viselő műfajt részesíti előnyben. Mindezek mellett számtalan, a közreműködésükkel készült felvétel bizonyítja - természetesen a saját produkcióikon kívül -, hogy az előbb említettek mellett a könnyedebb hangvételű irányzatokban is megcsillantják képességeiket, és játékuk ezeken a felvételeken is ugyanolyan érvényű, mint saját műfajaikban.
A Palermo Boogie Gang több min tíz évvel ezelőtti felbukkanása, majd nyomában a Herfli Davidson megjelenése nagymértékben hozzájárult a blues honi népszerűsítéséhez, és sokak számára tette elérhetővé itthon is ezt a zenét.
Bemelegítésként három szájharmonika-duót hallhatott a közönség, majd mindketten bemutattak néhány kuriózumot a saját műfajukból. Ferenczi Gyuri funky improvizációjára Tamás egy tradicionális vonatimitációval válaszolt, majd felváltva követték egymást a virtuóznál virtuózabb szólók.
Ezek után külön-külön meséltek elképzeléseikről. Tamás beszélt egy hamarosan megjelenő és az előzőtől kicsit eltérő oktatókönyvről , amelynek előkészületi munkálataiban Gyuri is aktívan közreműködik. A herflizéshez elengedhetetlenül Fontos gyakorlati információkon túl hangzóanyag-listákat is magában foglal majd, amelyek az éppen aktuális figurákat tartalmazó lemezek elérhetőségét könnyítik meg. A felsorolt minták alapjául Tamás több mint kétezer darabos - nagyrészt blues - lemezgyűjteménye szolgált. Az egész könyv és a felsorolt minták az Interneten is hozzáférhetőek lesznek. Azért választották ezt a lehetőséget mint mondták -, mert így mindenki számára hozzáférhetővé válik a hangzóanyag.
Gyuri mesélt arról, mostanában az foglalkoztatja leginkább, hogy herflin próbáljon meg így játszani, mint egy felvidéki hegedűs. Azért izgatja ez, mert így ötvözni tudja majd egy prímás és egy kontrás játékát egy beebop szaxis feeling-jével.
Mindketten mutattak be technikai trükköket is, amelyek leírására aligha vállalkoznánk, de azt el tudjuk mondani, hogy mindketten a sok és pontos gyakorlást tartják igazán fontosnak. A gyakorlás és a játék alapfeltétele a jó hangszer. Ezért esett választásuk a Hohner által gyártott herflikre, amelyek közül minden zenei stílushoz található megfelelő hangzású és hangolású harmonika. A gyakorlás alkalmával a "valahol hallott" Figurákat sohasem szabad tempóban "levenni", hanem csakis lassan, ügyelve a hajlításokra és a hangok indítására. A herflin gyakorolni csak kényelmes tempóban, lazán lehet, ideges, görcsös ütemben semmi értelme. Aki azonban csak most szeretne elkezdeni herflizni, annak a C Blues Harpot javasolják.
A herflizés hangosítástechnikai hátteréről különböző álláspontot képviseltek, csupán abban értettek egyet, hogy a harmonika, ha lehet, csöves erősítőró1 szólaljon meg. Tamás a kisebb, 50 watt körüli combókat részesíti előnyben, míg Gyuri nem adja 100 wattnál alább. A jó mikrofon megválasztása sem egyszerű feladat, de a sok közül csak azokat érdemes kipróbálni, amelyek potméterrel ellátottak, mint például a Hohner Blues Blaster. Azért van erre szükség, hogy játék közben ne kelljen állandóan az erősítő hangerőgombját piszkálni. Gyuri egyébként a herfli hangját átvezeti egy multieffekten is a "dögösebb" hang érdekében, míg Tamás megelégszik az erősítőben található effektekkel.
Szokásos Tour/Mix-tudósításunkat azzal zárjuk, hogy a következő "Foglalkozás" ismét a dobosok számára szolgál csemegével. Március 5-én Szendőfi Péter tart kurzust Sonor dobon és Zildjian cintányérokon a Tour/Mixban. Addig is mindenkit tárt karokkal vár további információkért az üzletben a házigazda, Dudás Viktor és munkatársai.